Zakelijk vloggen is hot. Deze vorm van videomarketing is een must als je je authenticiteit goed wil overbrengen en een echte connectie wilt maken met jouw doelgroep. Vloggen lijkt misschien simpel, maar het is meer dan alleen je camera aanzetten en gaan. Zakelijk vloggen, als onderdeel van je online marketingstrategie, vergt kennis en tijd. Om jou als beginner goed op weg te helpen, vind je hier 10 handige tips voor het maken van je eerste vlog!
De voorbereiding is erg belangrijk. Wil jij met jouw vlog resultaat boeken? Weet dan goed wat je doel is en weet wie je wilt bereiken. Om zeker te zijn dat je de kernboodschap goed overbrengt, is het goed om te werken met een script. Hierin bepaal je wat je wilt vertellen en welke shots je nodig hebt om jouw verhaal te versterken. Houd altijd het doel en de doelgroep in je achterhoofd. Pas dan maak je echt een resultaatgerichte vlog.
Kies altijd voor één duidelijke boodschap in je vlog. Zo houd je het voor de kijker makkelijk. Als een kijker de rode draad van jouw verhaal verliest, is de kans groot dat hij jouw video niet afkijkt. Ons advies: je kan beter 10 video’s maken van 1 minuut met één kernboodschap dan 1 video van 10 minuten met daarin 10 verschillende kernboodschappen. Kies daarom voor één boodschap gekoppeld aan één doel… Wat wil je dat de kijker na het zien van jouw vlog gaat doen?
Het is heel verleidelijk om naar jezelf te kijken op het schermpje, maar als we je één gouden tip mogen geven: doe dit niet. Het is namelijk belangrijk dat je een goede verbinding houdt met je doelgroep. Dit doe je onder andere door in de cameralens te kijken. Op die manier kijk je de kijker recht in de ogen aan en houd je de kijker vast.
Het is belangrijk dat je goed in beeld zichtbaar in beeld bent. Niet te ver van de cameralens af, maar ook niet te dicht op. Hier is een trucje voor. Je kan je scherm opdelen in drie horizontale vlakken. Zorg ervoor dat je ogen op de bovenste lijn zitten, zoals in de afbeelding hieronder te zien is. Zo is er niet te veel ruimte om je heen, maar ben je precies in beeld zoals we jou willen zien. Ga je verder van de camera af staan, dan kan de kijker de verbinding met jou verliezen.
Heb je wel eens een interview online voorbij zien komen, waarbij beide personen in de camera kijken in plaats van naar elkaar? Wij wel. En dat ziet er heel gek uit. Je bent tenslotte met elkaar in gesprek en niet met de camera. Kijk daarom bij het interviewen de persoon die je interviewt aan. Het is belangrijk dat je een open houding aanneemt t.o.v. de camera, zodat de kijker wel het gevoel heeft dat hij betrokken wordt bij het gesprek.
Sfeershots kunnen jouw verhaal goed ondersteunen. Ga daarom altijd op zoek naar de juiste beelden die jouw vlog kunnen versterken. Je kunt hier van te voren in het script al over nadenken, maar probeer ook creatief te zijn tijdens het filmen van jouw vlog. Hoe kan je een verhaal vanaf meerdere kanten vastleggen op beeld?
Je hebt je vlog gemaakt, maar waar ga je deze verspreiden? Natuurlijk zijn de social media kanalen onmisbaar, maar denk ook eens aan een online nieuwsbrief, je e-mailhandtekening, een qr-code, een speciale landingspagina? Weet vooraf waar je de vlog wil verspreiden en speel hierop in. Zo kun je op elk kanaal rekening houden met andere specificaties. Zorg dat je de specificaties kent en weet wat je nodig hebt voor ieder verschillend kanaal. Laat de vlog zoveel mogelijk online leven en ga de interactie aan met mensen die op jouw video reageren.
De edit is een belangrijke schakel in de ontwikkeling van jouw vlog. Hierin komt het verhaal namelijk bij elkaar. Je zorgt dat jouw verhaal wordt bekrachtigd met de juiste sfeershots, muziek, overgangen, grafische elementen, teksten etc. Houd de edit simpel, less is more. Speel niet te veel met allerlei overgangen, grote teksten, verschillende kleuren of special effects. Dit leid af van jouw verhaal. Houd de edit van de vlog ‘strak’ en zorg dat deze past bij jouw huisstijl.
Het is tegenwoordig lastig om de aandacht van een kijker vast te houden, gezien de hoeveelheid prikkels die op ons afkomen. Heeft de kijker jouw vlog helemaal tot het einde gezien, dan wil je natuurlijk wel met een goede afsluiter komen! Belangrijk is dat je de vlog afsluit met een duidelijke call-to-action. Of te wel, een oproep tot actie. Je hebt je vlog gemaakt met een bepaald doel voor ogen. In de eindboodschap moet dit doel ook weer helder naar voren komen. Want, wat wil je dat de kijker doet na het zien van jouw video?
Heb lef en wees jezelf! Wij weten natuurlijk als geen ander hoe moeilijk het is om voor de camera te gaan staan, jezelf terug te zien en terug te horen. Maar neem het van ons aan, het is een kwestie van wennen. Laat jezelf zien en heb dat lef. Pak je camera erbij, ook als er andere mensen bij zijn. Want hey, uiteindelijk maar jij wel het verschil met jouw vlog!
Dit waren onze 10 belangrijkste tips om te beginnen met zakelijk vloggen. Nu is het de beurt aan jou! Zet hem op.
Wil je toch liever een zakelijk vlogger inhuren om jouw bedrijf op de kaart te zetten? Onze vloggers staan voor je klaar!