Tegenwoordig weet iedereen wat ‘vloggen’ is. Het is een term die sinds de afgelopen jaren veel invloed heeft gehad in de digitale wereld. Maar heb jij ook al gehoord van zakelijk vloggen? Dit concept is een nieuwe manier van storytelling en is een onmisbare tool voor jouw online marketingstrategie. Jouw verhaal vertellen met alleen tekst of een foto gaat niet meer in deze tijd waarin video steeds aantrekkelijker wordt voor het publiek. Met name het zakelijk vloggen biedt heel veel kansen. Stel dat een bedrijf het zakelijk vloggen implementeert in hun online marketingstrategie, waarom zou dat het bedrijf kunnen helpen? In deze blog geven we jouw 3 belangrijke argumenten.
We leven in een tijd waarin video ontzettend populair is. Veel mensen geven de voorkeur aan het bekijken van een video in plaats van het lezen van een tekst. Toch maken veel bedrijven nog niet optimaal gebruik van videomarketing, waar het zakelijk vloggen een onderdeel van is. Het is een manier om een groter publiek te bereiken. Daarnaast geeft het een mogelijkheid om meer interesse te werven van potentiële klanten. Het zakelijk vloggen geeft een sterk visueel beeld van jouw bedrijf en dus uiteindelijk groeikansen op de online markt.
Meer dan de helft van de bevolking bekijkt iedere dag een online video. Wat speciaal is aan zakelijk vloggen is dat het meer laat zien dan alleen een algoritme. Het laat menselijke emoties zien, waardoor klanten een betere connectie voelen met het bedrijf. Het is dan belangrijk dat het bedrijf zich openstelt naar de klant toe. Daarvoor is zakelijk vloggen een ultieme manier om dat te bereiken
Het is onze missie om het zakelijk vloggen bekend te maken door heel Nederland en op dit vlak valt er nog winst te behalen. Onze zakelijk vloggers krijgen dan ook regelmatig de vraag wat hun werk als zakelijk vlogger inhoud. “Als zakelijk vlogger maak ik vlogs voor de meest diverse bedrijven door heel Nederland. Elk bedrijf heeft een verhaal en om dat op een unieke manier vast te leggen, maak ik vlogs, waardoor je het bedrijf op een persoonlijke manier leert kennen” vertelt Lieke van der Plas, eigenaar van LEF Media. We merken sinds begin 2020 steeds meer bekendheid voor het concept, maar de daadwerkelijke uitvoering blijft achter. En dat is zonde.
Zakelijk vloggen is meer dan simpelweg een video opnemen. Het vloggen biedt een persoonlijke kijk op wat er achter de schermen gebeurt en het straalt de waarden uit van jouw bedrijf. De vlog wordt daardoor gemakkelijk toegankelijk voor jouw gerichte doelgroep.
Het grote kenmerk van zakelijk vloggen is dat het een unieke manier is van storytelling. Je laat het échte verhaal zien en geeft zowel de medewerkers als het bedrijf een gezicht. Doordat je open staat voor de camera, komt het authentiek over op de mensen en hierdoor bouw je een vertrouwelijke band op met je doelgroep.
Dat is ook meteen het grote verschil tussen het presenteren van een video en het presenteren van een vlog. Je kan uiteraard een video maken waarin je jezelf presenteert, maar de kracht zit hem in het feit dat je het zelf filmt en je letterlijk dichterbij de kijker bent. In een vlog, stel je jezelf (nog) meer kwetsbaar op en dat is wat de klant aantrekt. Wanneer een bedrijf zich open stelt en een persoonlijke kijk biedt aan het publiek, geeft dat de klant een vertrouwelijk gevoel. Op het moment dat je de camera uit handen geeft, ontstaat er letterlijk een afstand. Door het vloggen ben je dus nog dichter in verbinding met de doelgroep.
Video’s worden vaker gedeeld dan een bericht dat bestaat uit tekst. Als het jouw doel is om je online zichtbaarheid te vergroten, dan is het interessant om je te focussen op video-posts. Een groot percentage van de internetgebruikers volgen meerdere merken/bedrijven via social media. Het komt steeds vaker voor dat online consumenten eerder een aankoop doen of in contact komen met een bedrijf na het zien van een video op social media. Dit biedt dus veel kansen voor jouw online marketing/sales.
Na Google is YouTube de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Het is een feit dat videocontent hoger staat op de zoekmachine-ranking. Wist je dat op YouTube maandelijks 2 miljard bezoekers inloggen? Dit is voor bedrijven een veelbelovende manier om omzet te maken. Er zijn dagelijks dus veel bezoekers op dit platform. Toch is maar 9% van de bedrijven te vinden op YouTube. Dit is een laag percentage. Als bedrijf wil je juist gevonden worden op een platform waar dagelijks meer dan 30 miljoen bezoekers komen. Daarom zou een platform zoals YouTube veel kansen kunnen bieden aan een bedrijf die hun online zichtbaarheid willen vergroten.
Dus zakelijk vloggen is ook nog eens goed voor je online vindbaarheid. Het is uiteraard belangrijk dat je de juiste zoekwoorden gebruikt die van toepassing zijn bij je doelgroep. LEF Media kan dit voor jouw bedrijf realiseren. Grotere vindbaarheid op het internet en daarmee grotere kans op de juiste klant(en) voor jouw bedrijf.
Je moet je vlog zo interessant mogelijk maken, zodat je de aandacht van de kijker niet verliest. Maar aan wat voor soort vlogs kun je denken?
Inmiddels hebben wij zo’n 400 vlogs opgenomen, welke wij onderverdelen in verschillende categorieën:
”Wat LEF heeft gedaan voor ons, is dat ze meteen zagen wie er mee op beeld wilde en die collega’s ook extra enthousiast hebben gemaakt om mee te doen! Ze hebben hen meegenomen in het hele proces. Uiteindelijk gingen ze zelf ook video’s maken!”
Bekijk de video hiernaast voor het hele verhaal!