Blog

Wat is zakelijk vloggen?

De term ‘vloggen’ is niet nieuw meer, maar heb jij ook gehoord van zakelijk vloggen? Deze manier van storytelling is niet meer weg te denken uit jouw online marketingstrategie. Tegenwoordig red je het als bedrijf niet meer met alleen tekst. Het vertellen van jouw verhaal doe je met beeld. Wil je dit op een unieke manier toepassen? Ga dan aan de slag met zakelijk vloggen!

Van bloggen naar vloggen

Uit de verschuiving van het bloggen naar beeld, is het populaire vloggen ontstaan. Het woord ‘vloggen’ is een samenvoeging van de woorden ‘video’ en ‘bloggen’. ‘Log’, uit beide woorden, staat voor ‘logboek’. In een logboek worden gebeurtenissen nauw bijgehouden. Het vloggen is dus letterlijk het verfilmen van je logboek. Zoals Van Dale de definitie van vlogs omschrijft: “Een vlog is een weblog met videobeelden, met name over iemands dagelijks leven.”

In 2006 werd voor het eerst aandacht besteed aan het fenomeen ‘vloggen’ op RTL bij het nieuwsprogramma Editie NL. Op dat moment waren er veertien vloggers actief in Nederland. We kennen waarschijnlijk allemaal de grote namen als Monica Geuze en Enzo Knol. Zij zijn bekend geworden door het ‘vervloggen’ van hun leven op YouTube. Dit werd zó populair dat het niet lang duurde, voordat grote merken met deze vloggers wilden samenwerken. Op deze manier wilden bedrijven hun product of dienst onder de aandacht brengen bij de doelgroep van de vlogger.

Een échte connectie met de doelgroep

Maar wat nou als een bedrijf zelf gaat vloggen? Zakelijk vloggen, dus. Met zakelijk vloggen geef je een kijkje achter de schermen van het bedrijf. De dynamiek van de vlogstijl maakt een vlog laagdrempelig en toegankelijk, waardoor je op een unieke manier het échte verhaal kunt laten zien. Je geeft de medewerkers een podium en daarmee geef je het bedrijf een gezicht. Deze benadering is authentiek en persoonlijk en daarom de ideale kans om een echte connectie te creëren met de doelgroep.

Waarom zakelijk vloggen toepassen?

Naast dat je een vertrouwensband opbouwt met je doelgroep, biedt zakelijk vloggen nog meer voordelen. Video is namelijk populair. Een stuk populairder dan het lezen van een stuk tekst. Mensen kunnen hun aandacht er veel beter bijhouden wanneer ze een video bekijken (2). In Nederland kijkt 1 op de 3 (3) mensen boven de achttien elke maand minstens 1 vlog. 45% (4) kijkt iedere week meer dan een uur naar video’s via Facebook of Youtube en 64% (5) van de consumenten zijn meer bereid om een product aan te schaffen na het zien van een video erover.

Daarnaast is videocontent goed voor je online vindbaarheid. YouTube is na Google de tweede grootste zoekmachine ter wereld, en dus zorgt het plaatsen van video’s op dit kanaal ervoor dat je online beter te vinden bent. Hierbij is het belangrijk dat je de juiste zoekwoorden gebruikt. Onderzoek dus altijd van tevoren welke zoekwoorden van toepassing zijn op jouw doelgroep.

Zakelijk vloggen wordt nog niet op grote schaal toegepast. Het is nog steeds een opkomend fenomeen. Als je deze vorm van videomarketing toepast voor jouw bedrijf, heb je dus een mooie voorsprong op je concurrenten.

Verschillende vlog categorieën

In een zakelijke vlog geef je dus een kijkje achter de schermen bij een bedrijf. Dit kan op verschillende manieren. Het is belangrijk om hier creatief in te zijn en altijd te denken aan de doelgroep. Wat willen zij zien? Je moet altijd toegevoegde waarde leveren in een video om de aandacht van de kijker te houden. LEF Media, het eerste zakelijk vlogbureau van Nederland, maakte in twee jaar tijd maar liefst 200 verschillende zakelijke vlogs. Deze zijn grotendeels onder te verdelen in vijf categorieën:

  • Product vlog
  • Dienst vlog
  • Campagne vlog
  • Event vlog
  • Wervingsvlog

Wil je ook aan de slag met zakelijk vloggen? Wij helpen je graag verder op weg. Meer informatie? Stuur een e-mail naar info@lefmedia.nl.