Hoe blijf je als merk geloofwaardig, herkenbaar én aantrekkelijk online? Die vraag legden we voor aan fanatieke scrollers op socials. En dat in de mooiste stad die er is: Rotterdam. Onze lefhebbers Jolie en Minke spraken met mensen van verschillende leeftijden over wat hen enthousiast maakt als het gaat om content voor jouw organisatie, en wat juist minder goed werkt.
Dit zijn 4 inzichten die jij in je achterhoofd moet houden om jouw merk te laten opvallen en de verbinding aan te gaan met jouw doelgroep:
Authenticiteit en duidelijkheid vormen de basis van vertrouwen. Mensen scrollen dagelijks langs tientallen merken, maar alleen content die oprecht voelt, blijft hangen.
“Als het gevoel goed is, dan onthoud je het.”
Zodra een merk iets ‘te bedacht’ doet om punten te scoren, prikken we daar snel doorheen en haken we af.
Zulke content voelt menselijk, herkenbaar en geloofwaardig. En juist dat maakt een merk aantrekkelijk, zeker als potentiële werkgever.
Lang verhaal kort: blijf dicht bij jezelf als merk door eerlijk te zijn over wat je doet, hoe je werkt en waar je voor staat, in een toon en stijl die bij je past.
Mensen waarderen het steeds meer wanneer merken niet alleen zenden, maar ook de interactie opzoeken in hun commentsectie. Wanneer dit op een grappige, scherpe of verrassende manier is, wordt een merk meteen sympathieker en toegankelijker. Het laat zien dat er een mens achter het merk zit en dat er écht aandacht is voor de doelgroep.
Vooral humor werkt als een sterke verbindende factor: het zorgt ervoor dat je boodschap beter blijft hangen en dat mensen zich sneller betrokken voelen. Een vleugje humor kan van een eenmalige bezoeker een trouwe volger maken. Zoals één van de fanatieke scrollers in het interview treffend zei:
“Als bedrijven een grappige comment plaatsen, ga ik sneller naar hun account toe.”
Steeds vaker checken mensen eerst alle online kanalen voordat ze solliciteren. Ben je online niet zichtbaar? Dan is het niet direct een dealbreaker. Maar een actieve, levendige online uitstraling maakt je wél aantrekkelijker en geeft een goede indruk van je organisatiecultuur.
Of het nu Instagram, TikTok, LinkedIn of je website is: mensen willen ‘ervaren’ hoe het is om er te werken. En misschien wel de belangrijkste tip? Geef medewerkers zelf het woord. Employee Generated Content wordt veel geloofwaardiger gevonden dan een gelikte bedrijfsvideo. Het zorgt voor verbinding en maakt dat potentiële sollicitanten sneller kiezen voor jouw organisatie.
Wat blijft hangen? Eén van de geïnterviewden vatte het mooi samen:
Korte, authentieke clips waarin medewerkers of klanten zichzelf zijn en vertellen over hun ervaringen met jouw merk doen het daarom erg goed. Dit soort content zorgt voor aandacht en betrokkenheid die blijven hangen. Een ander benoemde namelijk:
Stories, carrousels en interactieve content kunnen ook effectief zijn, mits ze écht aansluiten bij de doelgroep. Lange teksten of te gepolijste commercials missen vaak de spontaniteit die we zoeken.
Kom dan een bakkie doen! We staan te springen om jou te helpen!