Cases

Zadkine op TikTok: niet over studenten, maar mét

Social media is dé plek waar studenten hun tijd doorbrengen. Maar laten we er niet omheen draaien: de meeste studenten zitten écht niet te wachten om hun school te volgen. Wij destijds ook niet. Maar bij Zadkine wilden ze dat graag veranderen: challenge accepted!

We sloegen de standaardcampagne met gelikte promotievideo’s even over, en doken meteen daar waar de studenten al zaten: TikTok. Samen met studenten van verschillende locaties lieten we het mbo-leven zien zoals het écht is.

Eerlijk én herkenbaar.  

Ons doel?

Zadkine op de kaart zetten als dé leukste mbo-school van regio Rotterdam.

Huidige én nieuwe studenten aanspreken op het meest gebruikte platform onder jongeren.

Een community opzetten waar studenten niet naar kijken, maar deel van willen zijn.

De uitdaging

Zadkine zit op meerdere plekken in de regio Rotterdam en heeft van alles in huis: van zorg en techniek tot horeca en beveiliging. Elke student heeft zijn eigen verhaal, achtergrond en dromen.

Hoe laat je al die verschillen samenkomen in één herkenbare en aantrekkelijke online community?

De oplossing

Onze TikTok-strategie draait om drie dingen: informeren, enthousiasmeren en entertainen. Vanuit die basis bedachten we herkenbare formats en gaven we studenten én docenten een podium op een manier die écht bij hun wereld past.

Elke maand maken we gebruik van actuele trends en luisteren we naar de feedback van de community. Door de jongeren erbij te betrekken, zorgen we dat de content steeds aansluit bij wat zij willen zien.

 

Wat werkt?

  • Dilemma-andag: Keuzemomenten waarin studenten kiezen tussen twee ‘lastige’ opties. Zou jij liever blijven zitten met al je vrienden, of overgaan naar het volgende schooljaar maar je vrienden blijven achter?
  • Rate de locatie: Studenten geven hun ongefilterde mening over hun eigen school: van de beste chillplekken tot de (iets te dure) kantine.
  • 3 dingen-format: Korte, vlotte video’s waarin studenten drie herkenbare of opvallende dingen over hun opleiding delen.
  • Interviews: Spontane interviews op verschillende locaties met vragen als “Wat is jouw beste smoes?” of “Wat is jouw ergste ick?”

Sneak peeks

Het resultaat

Sinds maart 2025 zit Zadkine op TikTok en weten studenten het account steeds beter te vinden:

  • Binnen 5,5 maand bereikten ze 1000 volgers.
  • De video’s behaalden een totaal van 1,8 miljoen views.
  • De content werd gemiddeld zo’n 257.000 keer per maand bekeken.
  • 86,7% van de kijkers zag de content via de ‘Voor jou’-pagina.
  • Ruim 18.000 mensen namen een kijkje op het account.

What's next?

De formats slaan aan en de community groeit. Meer en meer studenten zien het TikTok-account en herkennen zichzelf in de verhalen die worden gedeeld. De komende maanden bouwen we verder met nóg meer herkenbare content en nieuwe gezichten op verschillende locaties.

Op naar de 1500 volgers!

Benieuwd wat TikTok voor jouw merk kan doen?

Let’s talk!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
LEF-Media-zakelijk-vloggen-video-en storytelling-Lieke van der Plas