“Er was eens…’’ Denk jij dan ook meteen aan je favoriete sprookje? En roept dit ook meteen een specifiek gevoel bij je op? Bij het lezen van deze zin denk ik altijd meteen aan de sprookjes en verhalen die mijn oma mij altijd vertelde wanneer ik niet kon slapen. Vanaf jongs af aan zijn we opgegroeid met verhalen: van klassieke sprookjes tot magische avonturen waar goed en kwaad tegen elkaar strijden. Deze verhalen hebben ons geleerd om onze emoties te begrijpen. Volgens John Sodawsky, één van de grondleggers van storytelling, raken verhalen zowel de linkerhersenhelft (ratio) als de rechterhersenhelft (emotie). Dit zorgt ervoor dat we verhalen niet alleen begrijpen, maar ook voelen. Zo worden verhalen vaak beter onthouden en worden ze sneller doorverteld. Een verhaal kan mondeling worden verteld, geschreven zijn (zoals deze blog) of in beeld worden uitgedrukt, door bijvoorbeeld een (zakelijke) vlog.
Storytelling is de laatste jaren in populairiteit gestegen en wordt steeds vaker toegepast door bedrijven, maar wat houdt het eigenlijk in? Voor ons is storytelling het vertellen van een verhaal met een persoonlijke, authentieke touch. Een verhaal wat je met passie kunt vertellen, en wat recht uit je hart komt. In ons favoriete boek “De Kracht van Storytelling” beschrijft Carmine Gallo hoe je als organisatie overtuigende en inspirerende verhalen vertelt die jou helpen je doel te bereiken. Of je nu iets wilt verkopen, een volle zaal wilt aanspreken of een team wilt motiveren, met een goed verhaal maak je het verschil. Storytelling zet verandering in gang en is daarmee een onmisbare tool in deze tijd waarin verandering het nieuwe normaal is.
Goede verhalen roepen empathie op en maken een bepaald stofje aan in je hoofd. Ditzelfde stofje wordt aangemaakt wanneer je chocola eet; endorfine. Het geeft je een gelukkig gevoel, wat verbondenheid kan creëren. Op deze manier kun je jouw doelgroep raken, waardoor ze zich meer verbonden gaan voelen met jou als persoon en daardoor ook met jouw merk. De beste storytellers (denk bijvoorbeeld aan Steve Jobs of Oprah Winfrey) wakkeren ons innerlijke vuur aan, leren ons iets, motiveren ons en zetten bewegingen in gang. De kracht van hun verhaal? Ze durven emotie te tonen en dat is, wat ons betreft, het belangrijkste ingrediënt voor een succesvol verhaal. Een emotioneel en levendig verhaal is namelijk veel overtuigender dan een overvloed aan informatie. Een sterk verhaal achter de informatie is wat je raakt, wat er vaak voor zorgt dat juist dat verhaal blijft hangen.
Eén minuut video zegt meer dan duizend foto’s. Mensen hebben weinig tijd en zeker online is de spanningsboog van de kijker kort. Je moet er daarom voor zorgen dat je jouw verhaal goed weet over te brengen en het juiste middel gebruikt. Trigger de kijker met iets herkenbaars, creëer nieuwsgierigheid en sluit af met een call-to-action. Door een persoonlijk verhaal achter jouw merk of product te visualiseren krijgt je bedrijf een gezicht. Maar hoe zorg dat je dat jouw verhaal de wereld bereikt? Wij geloven in de kracht van zakelijk vloggen. Met deze vorm van video film je zelf vanuit de hand. Je bent daardoor letterlijk in verbinding met de kijker, waardoor je de kijker echt meeneemt in jouw verhaal. Op die manier raak je de kijker nog meer, waardoor er een connectie ontstaat en je van je kijker je fan maakt.
Misschien vraag je je af of zakelijk vloggen ook voor jou de juiste manier is om jouw verhaal te vertellen? Ons antwoord is: ja. Want ieder bedrijf, en ieder persoon bij dat bedrijf, heeft een verhaal. En dat verhaal is het waard om gedeeld te worden.